Wikia

The Lion King                                    W

Taka / Skaza

Przekierowano z Skaza / Taka

165stron na
tej wiki
Komentarze7
"Odziedziczyłem w lwiej części rozum, lecz jeżeli idzie o siłę - nie zostałem zbyt hojnie obdarzony"
—Skaza

Skaza

Scar.png
Imię: Skaza (Król Lew, Król Lew 3)

Taka (A Tale of Two Brothers)

Znaczenie: Potrzeba (suahili)
Płeć: Samiec
Rodzina: Ahadi - ojciec
Uru - matka
Mufasa - brat
Simba - bratanek
Występowanie: Król Lew
Król Lew 2
Król Lew 3
TLK6NA:
A Tale of Two Brothers
Angielski Dubbing: Jeremy Irons

Jim Cummings

Polski Dubbing: Marek Barbasiewicz
Taka/Skaza - Główny antagonista, występujący w filmie/książce Król Lew. Syn Ahadiego i Uru oraz przebiegły brat Mufasy. Gdy urodził się bratanek Simba, Skaza stracił szansę na przejęcie władzy.

WyglądEdytuj

Skaza jest ciemnym lwem o pomarańczowobrązowym futrze i czarnej grzywie. Jego końcówki łap są białe i zawsze wystają z nich pazury. W porównaniu do swojego brata jest on mniejszy i mniej masywny. Mimo jego rzekomo słabej siły fizycznej, Skaza jest wyjątkowo silnym lwem, ponieważ za jednym uderzeniem łapy powalił Sarabi oraz początkowo Simbę na Lwiej Skale.

Skaza ma również zielone oczy, z czego lewe oko zdobi blizna. Jego pysk jest owalny z charaktyrystycznym podbródkiem. W porównaniu do innych lwów, Skaza porusza się lekkim stylem. Według Andreasa Deja, Skaza był po części wzorowany na Jaremim Ironsie.

OsobowośćEdytuj

Już w młodym wieku Skaza wykazywał się inteligencją oraz zazdrością o brata. Skaza bardzo chciał zostać królem, jednak jako że Mufasa był pierworodnym to on miał osobiste pierwszeństwo do tronu. Skaza jest samolubnym lwem i nie widzi problemu w związku z zabiciem starszego brata. Jego relacje z rodziną są dobre, dopóki nie przeszkadzają w jego osobistym celu. Pomimo jego chęci przejęcia władzy Skaza jest leniwym lwem i nie obchodzi go los własnych poddanych. Kiedy zostaje królem bardzo nagina zasady panujące na Lwiej Ziemi i wprowadza hieny. Nie obchodzi go również kiedy stado nęka głod i nędza. Skaza wykazuje się również psychopatycznym zachowaniem, gdy Zazu lub Sarabi wspominają Mufasę. Ma to na celu wzbudzić nerwową postawę wśród postaci. Można jednak stwierdzić,że Skaza cierpi z powodu braku określenia swojej wartości - nigdy nie był doceniony ani pochwalony. Nawet będąc królem jest podatny na atak niepewności oraz niezdecydowania. Nie potrafi przyjąć również krytyki i staje się szczególnie upartym lwem. Nienawidzi, kiedy porównuje sie go do Mufasy.

Mimo,że Skaza kieruje się motywem zemsty oraz dąży do objęcia władzy jest on również charyzmatycznym oraz dyplomatycznym lwem. Dzięki swojej dyplomacji i charyźmie zdołał nawrócić hieny na swój cel oraz uzyskać fanatyczną lojalność Ziry. Potrafi również manipulować innymi wysyłając bratanka na Cmentarzysko Słoni. W rzeczywistości jednak Skaza jest tchórzem. Kiedy jego przegrana jest już pewna, ma tendencję do paniki i uległej postawy.

HistoriaEdytuj

A Tale of Two BrothersEdytuj

Taka jest zły, że Mufasa został wybrany na następcę tronu. Denerwuje się jeszcze bardziej, gdy Ahadi łamie obietnice polowania z nim, gdyż postanowił zając się rozwiązywaniem problemu suszy na Lwiej Ziemi. Postanawia więc porozmawiać z Shenzi, Banzai i Edem. Hieny mówią mu, że gdyby Mufasa zawiódł czymś ojca,wtedy Skaza wypadłby lepiej przed Ahadim i zostałby następcą tronu. Taka przekonuje Mufasę , by poszedł nad wodopój, gdzie znajdował się bawół Boma, który odmawiał wszystkim dostępu do wody. Lwia Ziemia w tym czasie była pogrążona w suszy i każde źródło wody było bardzo ważne. Gdy Mufasa zaczął rozmawiać z Bomą, Taka zagroził rykiem bawołowi, że ma za rozkazem Króla Lwa opuścić wodopój. Poirytowany Boma rzucił się  z rogami na Takę, a brat lwiątka w tym czasie uciekł po pomoc. Stado bawołów okrążyło Skazę tak, że nie mógł się wydostać. Wkrótce z pomocą zjawia się Mufasa , a wraz z nim Ahadi z wieloma zwierzętami. Stado bawołów uspokaja się i kończą atak. Boma jednak zdążył zrobić Tace trwałą bliznę nad okiem. Taka postanawia,od tej pory nazywać się Skazą.

Król LewEdytuj

Po narodzinach siostrzeńca, Skaza sporządza plan zabicia brata i jego syna. Najpierw stara się, aby Simba został pożarty przez hieny na Cmentarzysku Słoni. Jego plan nie powiódł się, ponieważ Zazu zdążył zawiadomić Mufasę. Wkrótce Skaza sporządził nowy plan, w którym siostrzeniec miał zostać zabity przez stado gnu. Miało to jednak przede wszystkim wezwać Mufasę. Plan Skazy spełnił się częściowo, ponieważ zabił on brata zrzucając go ze skalnej półki. Widząc Simbę żywego, opłakującego zmarłego ojca postanowił rozkazać hienom zabić bratanka. Później przebiegły lew oznajmił stadu, że następcy tronu nie żyją i sam postanawia objąć władzę. Skaza panował, będąc w fałszywym przekonaniu, że jego bratanek nie żyje. Niedługo jednak  jego rządy dobiegły końca gdyż Simba powrócił, aby odzyskać królestwo. Skaza został zabity przez swoich własnych sprzymierzeńców - hieny. Następnie jego ciało uległo zniszczeniu przez ogień.

Król Lew 2Edytuj

Skaza występuje tylko w koszmarze Simby. Potem na jego miejsce pojawia się Kovu. W rozmowie Simby z Kovu jest wspominany jako lew, który nosił w sobie nienawiść i nie mógł się jej pozbyć.

Musical The Lion King Edytuj

Rola Skazy w musicalu jest w dużej mierze taka sama jak w filmie, ale rozszerzyła się o piosenkę ,,The Madness of King Scar", która dzieje się pod koniec jego rządów. W piosence, Skaza zaczyna wątpić w swoje panowanie, obawiając się że zaczyna tracić szacunek wśród lwic i czy nie knują one planu królobójstwa. Gdy Zazu mówi, że tęskni za Mufasą, Skaza reaguje bardzo gwałtownie, mówiąc że nawet po śmierci jego duch nie daje mu spokoju. W końcu, samotny i chory psychicznie lew dochodzi do wniosku, że potrzebuje królowej, by zyskać potomstwo i nieśmiertelność. Bezskutecznie próbuje uwieść młodą Nalę, która gani go, uderzając go w twarz.

CiekawostkiEdytuj

  • Skaza próbował wcześniej zabić brata nasyłając na niego kobrę
  • Pazury Skazy są wysunięte przez cały film
  • Gdy Kovu podczas wygnania widzi odbicie Skazy zamiast jego, w rzeczywistości Skaza miał taką samą postawę kiedy rozkazał hienom zabić Simbę
  • We wczesnej wersji filmu pt. King of Kalahari, Skaza był przywódcą pawianów, które walczą z lwami
  • Przed filmem Skaza miał mieć niebiesko - szare oczy
  • Początkowo Skaza był większy od Mufasy
  • Skaza pierwotnie miał być ojcem Kovu
  • W oryginalnej wersji Kręgu Życia, Skaza miał patrzeć na prezentację Simby pełny nienawiści
  • Pierwotnie Skaza miał wygnać dorosłą Nalę z Lwiej Ziemi, ponieważ ta odrzuciła jego zaloty. Pomysł ten został częściowo wykorzystany w musicalu
  • Skaza w niektórych momentach filmu miał ciemnorude futro a w innych brązowe.
  • Ford Riley, producent wykonawczy The Lion Guard, wyjawił że Skaza, jako drugie królewskie dziecko był przywódcą Gwardii Lwiej Ziemi na długo przed narodzinami Simby i podobnie jak Kion, miał moc Ryku Starszych. Utracił jednak tą moc bezpowrotnie, gdy użył jej do czynienia zła.

GaleriaEdytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki