FANDOM

"Mufasa: Wszystko co widzisz, żyje ze sobą w doskonałej harmonii. Jako król, musisz pojąć istotę tej harmonii i nauczyć się szanować każde zwierzę, od mrówki po antylopę.
Simba: Ale antylopy się zjada?
Mufasa: Tak Simba, wszystko ci wyjaśnię. Kiedyś po śmierci wyrośnie na nas trawa, którą jedzą antylopy. Wszyscy jesteśmy złączeni w wielkim Kręgu Życia."
Mufasa i Simba

Antylopy - nazwa potoczna grupy kilkudziesięciu gatunków ssaków z rodziny krętorogich. Małe antylopy nazywa się potocznie gazelami. Niektóre gatunki antylop pojawiają się w świecie Króla Lwa jako mieszkańcy Lwiej Ziemi.

Opis

Swoją budową antylopy przypominają jelenie. Mają smukłe ciało i długie, umięśnione nogi zakończone racicami. Poszczególne gatunki znacznie różnią się od siebie: antylopka karłowata, najmniejsza z antylop waży zaledwie 1,8-2,5 kg, a największa, eland nawet 1000 kg. Mają najróżniejsze umaszczenie i różną długość sierści. Wszystkie gatunki posiadają rogi zbudowane z keratyny. Nigdy nie są one rozgałęzione ani zrzucane, mogą jednak przybierać różnorodne kształty np. proste, stożkowate, skręcone.

Większość gatunków żyje w stadach, tylko nieliczne spotykane są samotnie, parami lub w małych - zwykle rodzinnych - grupach. Wszystkie potrafią pływać.

Gatunki występujące na Lwiej Ziemi

Antylopowiec szablorogi

Antylopa zamieszkująca porośnięte lasem sawanny Afryki Wschodniej, południowej Kenii i Afryki Południowej. Samice antylopy szablorogiej są kasztanowe lub ciemnobrązowe, a dojrzałe samce wyraziście czarne. Obie płcie mają białe podbrzusze, białe policzki i białą brodę. Antylopowce szablorogie mają zakrzywione do tyłu rogi, które u samic osiągają do metra, a u osobników męskich mogą dochodzić nawet do ponad półtora metra.

Występują w piosence Strasznie Już Być Tym Królem Chcę i w serialu Lwia Straż.

Buszbok

Są to pospolite i szeroko rozprzestrzenione w subsaharyjskiej Afryce antylopy, zasiedlające różnorodne środowiska. Ze względu na dużą plastyczność wytworzyły wiele form. Naukowo opisano 42 podgatunki. 

Pojawiają się w serialu Lwia Straż.

Eland

Największa współczesna antylopa, nazywana też kanną. Zamieszkuje głównie rezerwaty w Afryce na południe od Sahary. Po bokach ich ciała znajdują się podłużne, kremowe pasy, a wzdłuż grzbietu biegnie czarna pręga. Śrubowato skręcone u nasady rogi występują u obu płci. U samców na dolnej stronie szyi zwisa fałd luźnej skóry, a na czole mają kędzierzawą grzywkę.

Występują w serialu Lwia Straż.

Gazelopka sawannowa

Jest też nazywana gazelą Thomsona. Gazelopki występują w Kenii i Tanzanii. Zamieszkują sawanny. Ich wysmukłe ciało pokryte jest płową sierścią. Po bokach tułowia i niektórych częściach głowy biegną czarne pasy. Brzuch, tylna część zadu i wewnętrzne strony kończyn są białe. Rogi gazeli są długie i nieznacznie wykrzywione. Krótki, czarny ogon leżący w białej sierści na zadzie służy do odganiania owadów.

Ten gatunek jest widoczny we wszystkich częściach Króla Lwa.

Gnu

Osobna strona: Gnu pręgowane

Impala zwyczajna

Impala zwyczajna żyje na zadrzewionej sawannie, gdzie rozległe przestrzenie trawiaste przechodzą w kolczaste zarośla. Występuje powszechnie w Afryce Środkowej i Południowej. Jest antylopą średniej wielkości. Jej grzbiet jest jasnobrązowy, po bokach ma kremowe futro, a brzuch jest biały. Głowa i szyja są brązowe, kończyny kremowe. Mają czarne akcenty na końcówkach uszu, na tylnych nogach blisko kopyt, wysoko na nogach, przy ogonie. Samce posiadają długie, spiralne rogi.

Impale występują w serialu Lwia Straż.

Koziołek skalny

Mała antylopa z rodziny wołowatych, występująca w Afryce Południowej i Wschodniej. Jest szara, brązowa lub żółtawooliwkowa z licznymi cętkami na grzbiecie. Ma duże oczy i uszy. Dorastające do 16 cm długości rogi, typowe dla samców, spotykane są również u samic podgatunku ze wschodniej Tanzanii. Może obyć się bez dostępu do wody. Zapotrzebowanie na wodę zaspokaja ze spożywanego pokarmu.

Występuje w serialu Lwia Straż.

Kudu wielkie

Antylopa zamieszkująca zalesione i zakrzewione obszary w Afryce Południowej i Wschodniej, wrażliwa na niedobór wody. Jest jedną z największych antylop.

Kudu występują w Królu Lwie, na prezentacji Simby.

Skocznik antylopi

Skocznik antylopi (dawniej także szpringbok) to gatunek małego brązowo-białego ssaka parzystokopytnego. Żyje na suchych terenach południowej i południowo-zachodniej Afryki, kiedyś występował bardzo licznie, obecnie wskutek działalności człowieka jego ilość drastycznie się zmniejszyła. Skoczniki antylopie często wykonują wysokie skoki do 4 m.

Są widoczne podczas piosenki Krąg Życia.

Oryks

Oryksy są zwierzętami bardzo płochliwymi i nadzwyczaj szybkimi. Jeden z gatunków, oryks pręgoboki występuje w serialu Lwia Straż i w Królu Lwie 2. Ma on brązową sierść z białym podbrzuszem, oddzielonym czarną pręgą i specyficzny układ białych i czarnych plam na pysku.

Topi

Topi (Sasebi właściwy) ma dość krótkie rogi, brązową sierść z ciemniejszymi nogami do kolan i ciemną plamę na pysku.

Ten gatunek pojawia się w Królu Lwie 1 i 2.

Znane antylopy

  • Swala - gazelopka sawannowa, przywódczyni swojego stada na Lwiej Ziemi i przyjaciółka Muhimu. Pojawiła się w serialu Lwia Straż.
  • Bupu - antylopowiec szablorogi, przywódca swojego stada na Lwiej Ziemi.
  • Boboka - samica antylopowca szablorogiego należąca do stada Bupu.
  • Lara - piękna gazela, która zakochała się w antylopie gnu o imieniu Herman. Postać z odcinka "Piękna i gnu" serialu Timon i Pumba.
  • Mel - samiec gazeli z odcinka odcinka "Piękna i gnu" serialu Timon i Pumba.
  • Nzee - przywódczyni i rzecznik stada gazeli na Lwiej Ziemi. Występuje w dwóch opowiadaniach: Vulture Shock i How True, Zazu?.
  • Machufa - członek stada Nzee. On i jego stado mieli sprzeczkę z hipopotamem Kiboko.
  • Nzuri - córka Nzee. Razem ze swoimi przyjaciółmi przekazywała Zazu fałszywe informacje w książeczce How True, Zazu?.

Galeria